שאלתי את דני אמיר מספר שאלות עליו ועל אמנותו.

 

 
מיהו למעשה קהל היעד שלך, הרי ישנו קהל רב שיביע מורת רוח נוכח לטקסטים האנטי כיבושניקים שלך, איך התגובה לטקסטים הלא-קונסנזואליים של הדיסק האחרון שלך?
 
להופעות שהיו בחודשים האחרונים הגיע, אני חושב, גם קהל שלא הכיר את התקליט הראשון שלי, או שמע את אחת משתי הלהקות בהן הייתי לפני יותר מעשור – "דברים שעשיתי עם אחותי" ו"לוקסור". הקהל הזה לא רגם אותי בעגבניות רקובות וביצים סרוחות. יכול להיות שמשהו באופן ההגשה של הטקסטים והמוזיקה מאפשר איזושהי הנאה או הזדהות גם ממי שלא בהכרח מגדיר את עצמו פוליטית, כ"שמאל סהרהורי אוטופיסטי", מה עוד שלא כל השירים כל כך ישירים, וגם אלה הישירים – הם שירים, שבכל זאת נשפטים בעוד כמה אמות מידה מעבר לעמדה שמובעת בהן.
 

אני מניח שקהל היעד הטבעי שלי הוא "נוער הגבעות", אבל אני מקווה להגיע לכלל הנוער של הציונות הדתית…
 

 

 
האם יש לך עמדה ברורה ביחס לפתרון הקונפליקט הישראלי-ערבי, האם יש לך דעה ביחס לפתרון של מדינה אחת או פתרון אחר לקונפליקט הישראלי-ערבי?
 
מסורתית אני בעד שתי מדינות, אבל מצידי שתהיינה שש מדינות או ארבע, או אחת, או שלא תהיה כאן אף מדינה. מה שחשוב זה שההתנהלות האנושית ההדדית תשתפר נניח ב-1789 אחוזים. נראה לי שעל הדרך צריך גם למצוא תחליף לקפיטליזם, ואני בעד.
 

 

 

באיזה מובן אלוהים ומצד אחד והכיבוש מצד אחר עומדים זה מול זה, ומה המשמעות של כותרת הדיסק האחרון שלך, המכונה: "שמונה שירים על אלוהים והכיבוש"?
 
בלי להיכנס לדיון תיאולוגי עמוק מדי, אלוהים שלי אוהבת במיוחד את מפגיני בלעין, מאכלם עם שום ופטרוזיליה, לסביות מוסלמיות רדיקליות, רבנים למען זכויות אדם, יוצרי סרטים דוקומנטאריים, נגני רחוב ומפייטי פיוטים. הכיבוש הוא לא כוס התה שלה, ומתנגדיו קרובים לליבה.
 

 

 

 

מה דעתך על תעשיית המוזיקה וחרושת האמנות בספירה של המוזיקה הפופולארית אותה אתה מכיר ובתוכה אתה יוצר?
 
גם תעשיית המוזיקה מצטרפת לערוץ 2, ערוץ 10, ידיעות, מעריב, NET  וNRG,  בניסיון לרדד את המוח האנושי וליצור עיוורון תודעתי. זה לא אומר שאין אמנים נהדרים שפועלים בתוכה – סחרוף, אהוד בנאי וארז לב ארי למשל – כמו שאפשר גם למצוא דברי אמת וטעם בבליל המידע של ידיעותמעריבערוץ2ערוץ 10. במקרה שלי, למשל, חברת הפצה "עצמאית" סירבה להפיץ את הדיסק בגלל המסרים שלו, ולעומתה "הד ארצי" הממוסדת הסכימה להפיץ אותו בלי לנסות להתערב בתכנים.
 

 

 

 

 

האם מוזיקה של רוק'נ'רול יכולה להכיל, לעניות דעתך, את התכנים המאוד חתרניים שנמצאים בבסיס הדיסק האחרון שלך?
 
כדאי להפריד אולי בין רוק'נ'רול כז'אנר של מוסיקה פופולארית, לבין רוק'נ'רול כתרבות שכוללת בתוכה גם פולק וגם רגאיי וגם פופ וגם רוק כבד. בתרבות הרוק'נ'רול תמיד היה יסוד חתרני, ובעיני, כשמוציאים את היסוד החתרני מקבלים אריזה ריקה.
בדיסק שלי אני יכול לזהות השפעות של בוב דילן, רוברט ווייאט, ג'ון לנון, הקינקס, דייוויד אלן ולאונרד כהן. כמעט אף אחד מאלה הוא לא רוק'נ'רולר טהור מבחינה מוסיקלית, אבל כולם שייכים למסורת של הרוק'נ'רול.

 

 

 

——

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הופעה נוספת

ב-7 בפברואר במועדון צוזאמן

לילנבלום 25, ת"א

לפני כשבועיים קבלתי דיסק מעניין ממוזיקאי שאני לא מכיר. דני אמיר הוא טרובדור ותיק בעשיית מוזיקת מחאה, מוזיקאי שלא מוכן לשתוק מול הזוועות של הכיבוש והחיים האלימים שאנו יוצרים במקום זה.

עוד לא הספקת לכתוב על כל הדיסק היפה ובמיוחד עם המילים המעוררת מחדש את ערך האדם והצדק – וזהו דבר שאינו מובן מאליו מול כל "קרנפיי הרוק" שפועלים במחוזותינו אשר לא רוצים לא מסוגלים לדבר ולהביע את דעתם, ולהשמיע קול אחר מול המציאות פגומה של חיים עם כיבוש, מלחמות, טרור וגנרלים צבאיים שמנהלים את חיינו, אל חיים נעדרי צדק ואנושיות.

 

אז אם אתם מתלבטים אם לצפות בתוכנית בידור בטלוויזיה אחרי מהדורות החדשות, תוכניות שאמורות להשכיח מאיתנו את המציאות החיים האמיתית במקום זה, אתם מאוד מוזמנים להגיע לשמוע את דני אמיר ביחד עם יפתח פרת (בוויולה, קלידים, כלי הקשה וקולות) היום ב-21:30 בקפה ביאליק.

 

ואם אתם מתלבטים אם ללכת לראות את אני לא שם סרטו של טוד היינז, המבוסס על בוב דילן אותו ראיתי רק עכשיו – או ללכת ולשמוע את אמיר "חי" ובועט בפרות קדושות לכו לשמוע את אמיר.

 

דני אמיר מעיד על עצמו (ראו תשובתו אלי) כי חונך על מורשתו של דילן (אני מניח כי בזמניו היותר טובים). אך אוכל לומר לכם בבטחה: עזבו את סרטו המבולבל של היינז, אשר נועד לכישלון אמנותי עוד לפני שנוצר, גם אם יצליח לשבור קופות ולמכור בוחטה של כרטיסים. לטעמי את דילן, או בכלל, צריך לשמוע בשיריו חוץ מזה זה כבר חרוטשת תרבות במיטבה שדילן כנראה לא בוחל בה. אז בואו לשמוע זמר מחאה ישראלי שלא שותק, אלא שר, ומקונן קינות רוק'נ'רוליות על עולם עם של צדק, שאינו שוכח מהם ערכי אנוש, במיוחד בצל חיים עם קסאמיים אמתניים, ופיגוע טרור מתוכנן שבדרך.

 

 

אני בוחר בשני שירים של אמיר כדי לעשות לכם תיאבון לבוא, כדי לעשות לכרם שבת יותר אנושית – שבת שלא שוכחת היכן אנו חיים, ומה קורה מסביבנו.

 

 

העבדים האבודים

 

את השיר הזה כתבתי כבר אלף פעמים

השיר העצוב על העבדים האבודים

מנכ"לים, סמנכ"לים ועורכי עיתונים

ישרתו כל מטרה תמורת כמה זהובים.

 

אני לא יודע מה הם באמת מרוויחים

העבדים האבודים

 

למדו כלכלה ומנהל עסקים (או משפטים)

זאת אצולת העבדים החדשים

מכורים לרייטינג רווחים ושווקים

אלה אלוהי העבדים האבודים

מומחי מיתוג ומורשי חתימה

צר עולמם כעולם נמלה

 

אני לא יודע מה הם באמת מרווחים

העבדים החדשים

יש להם כסף חברות ונכסים… 

העבדים האבודים רוצים עוד…

 

מיהם עבדי העבדים האבודים?

אנחנו עבדי העבדים האמידים.

עובדים עבור נוכלים נצלנים ורמאים

מעניין אותנו רק כמה משלמים

עובדים בלילות ועובדים בימים

נשרת כל מטרה תמורת כמה זהובים

 

עבד אבוד, היאך ישתחרר?

יקח את עצמו אל הים הסוער

ויפציר בשקיעה אני מצטער

לעולם לעולם לא אבגוד בך יותר

צדק אחפש ואמת אדבר

לעולם לעולם לא עוד אשקר

 

אני לא יודע מה באמת מרוויחים

העבדים החדשים

העבדים שלא יודעים – העבדים האבודים

 

 

גשם שחור ‏

גשם שחור יורד

על חומותייך, עופרה

ואם היתה בך רוח אלוק

היא מעלייך הוסרה

חלומך הוא סיוט –

לא בשורה

עכשיו גשם שחור יורד על חומותייך, עופרה

 

אין לי ריב איתכם, רק עם הדרך הזאת,

שמגרה ומתגרה ומתפוצצת במלחמת דתות

אלוקים הוא חנון ורחום

אללה רחמן

ואין צדק או שלום

כשלא נותנים מקום

לכולם

ליד השולחן

 

היהדות שלכם כבר שנים היא קנאות דתית                            

וכיתתם תורה לחרב ופסוק לחנית

ומי שאינו יהודי

"כשחק המאזניים נחשב"

ולכן מבחינה הלכתית אפשר

לדרוך עליו

לקחת לו

לסגור אותו

לרשת אותו

 

על חומותייך עופרה

הפקדתי שומרים

כדי שאיש לא ישא שוב לשווא

את שם אלוקים

הייתי פעם עבד

לא רוצה להיות אדון

בואי עכשיו עופרה

תגידי יפה שלום

תגידי יפה שלום

שלום

 

 

 

 

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s