לפני כשבוע צפיתי באופרה ליידי מקבת ממצנסק של דימיטרי שוסטקוביץ, אופרה מודרנית בעלת עלילה מיושנת, ומשמעמת למדי, שעדיין רצה באופרה הישראלית. ליבריט משעממת אינה סיבה לחרוץ אופרה לחובה, אנו יודעים טוב למדי כי עלילות האופרה מסתכמות ב4 אולי 5 סיפורים בסיסיים אשר מקבלים וריינטים, תוספות ועדכונים, כבייכול של הזמן והמקום. דווקא, העלילות שכביכול חוזרות על עצמם, ומנעד הסיפורים הקטן והחוזר על עצמו, כאשר המוטו התמטי "אהבה" עובר כחוט השני לאורכו של הז'אנר כולו משווה למדיום האופראי את כוחו ואת נצחיותו בזמן.
העובדה שגם היום 500 שנה אחרי הבלחתו של מדיום אומנותי חדש, מאות שנים של תרבות, יצירה ושינויי חברה ותרבות, אחרי פריחתה של האופרה של מונטיברדי וממשכי דרכו באיטליה ומחוזה לה, אנו מוטרדים פחות או יותר מאותם בעיות, אותם סיפורי תרבות וציביליזציה של המיתולוגיות הגדולות, והיוונית היא בהחלט ערש הציביליזציה המערבית, אומר לנו דבר אחד פשוט וגם מסובך: האדם, בקדמת דינה, במקומות שונים תחת השמש ובזמנים ושנים עוסק באותם שאלות בסיסיות של חיים: אהבה, נאמנות, גורל, תשוקה, חמדנות – ואת כול אלו אפשר להכניס לתוך מטריצות עלילתיות אותם נישאר לשכפל, להשמיט דבר מה, להוסיף מוטיב ואולי ממד נוסף, אך האופרה בבסיסה מספרת את אותו הסיפור בבחינת: אין חדש תחת השמש" ו/גם " אותו הגברת השינוי אדרת.
כל הפתיחה הזו נאמרת לא כדי לומר משהו על הפקת האופרה המשמימה הזו. וגם לא לומר דבר ביקורת על התוצרים הדומים/משוכפלים שעולים חדשים לבקרים באופרה הישראלית, שתמיד נראים לי "עוד מאותו דבר" – מן הפקות דומות ומשוכפלות על פי תו תקן של גראנד אופרה (גם אם לא באאידה וגם לא בטרויאנים מדובר). עבדתי באופרה הישראלית תקופה לא קצרה, "ואכלתי" את התבשלים הממוחזרים הללו – כך שזכות הוציאת הקיטור הוא המינימום שהמוסד העייף ההוא צריך לקבל בהבלגה.

MaerzMusik במרץ 2011
למעשה כל הפתיחה הזו היא כדי לומר דבר אחר, וכדי לקוות למשהו "אחר", ולספר על ה-MaerzMusik המתחיל בעוד כיומיים ויתחיל כאן אירועי מוזיקה מודרנית, סרטים עם מוזיקה (ועל מוזיקה), הרצאות ואירועים מודרניסטיים אחרים הנוגעים במוזיקה חדישה ומה שמסביבה; ביטוי למצב הדברים בתחום היצירה אחר, בחיבור שבין צליל ודימוי –באירוע שימשך כעשרה ימים בפסטיבל המרצמוזיק (MaerzMusik: שעוסק השנה באופן איטנסיבי ומובהק במיוחד בצליל ודימוי בתנועה (sounds and images in movement). מאז ריכארד ואגנר ועיקר "יצירת האמנות הכוללת" אותו הגה (Gesamtkunstwerk), מים רבים זרמו בשפרה ובנהר הריין – אלא שאותן שאלות של עירוב המדיומים, חיפוש מבעיי יצירה חדשים והשקה של שפות מדיומאליות (אשר כמו מגרדות זו את שפתה של זו) יוצרים בתחומים שונים מחפשים את הביטוי הנכון, והעדות לכך, יתכן מאוד תנתן במופעים הרבים המוקדשים לשאלה (אחרים רואים בה "בעיה") קרדינאלית זו הטורדת את היצירה האמנותית מקדמה דנה, ובמדיום המוזיקאלי באופן מובהק.

ה-MaerzMusik הוא5 מפעל אמנותית נוסף תחת הגג של ה-Berliner Festspiele. ברשימה הקודמת שלי דיווחתי על סקירה כללית שלי מביקור ב-18 קונצרטים במוזיקפסט ברלין (musikfest berlin) שנערך לפני כחצי שנה בספטמבר אשתקד. ה-Berliner Festspiele אחראי לכמה מהאירועים החשובים ביותר שמתקיימים בברלין מידי שנה ובקביעות ובתוכם: heatertreffen, musikfest berlin, international literature festival berlin, spielzeit’europa, JazzFest – בתחילת אביב בפתח, חודש מרץ כבר באמצעו ועוד יומיים יתחיל כאן בברלין ה"מרצמוזיק" MaerzMusik. 2011).
ה- MaerzMusik למשל, מפוזר באולמות שונים בעיר, וגם במספר בתי קולנוע בעיר (כגון בבלון וארסנל) וזו הזדמנות להכיר מקומות חדשים שלא תמיד מגיעים אליהם באופן עצמאי. התאוששנו כבר מכמויות השלג הגדולות שירדו בעיר הלבנה הזו, בחודשי החורף הארוכים – אותם הייתי צריך לקצר עם "חופשת מולדת" ארוכה ומפשירת קור. היום אנחנו כבר באביב וה-MaerzMusik כבר בפתח. מרצמוזיק הוא האירוע המציין את תחילת עונת אביב בברלין – עיר נעדרת שמש, אך מפצה את עצמה בגודש תרבותי המפתיע שוב ושוב מחדש.

וכשתושבי העיר כבר יודעים כי החורף מאחוריהם, זו סיבה לתחילת עונת הפסטיבלים – זו סיבה להתחיל לצאת החוצה ולהפשיר את הקרח, על כל המשמעויות הנלוות של ביטוי זה. הפסטיבל הראשון הוא מרצמוזיק, המתחיל בעוד כיומיים, והיום תתקיים מסיבת עיתונאים.

על הפסטיבל כולו ברשימות הקרובות – או קדימה ברלינה!!

http://www.berlinerfestspiele.de/en/aktuell/festivals/02_maerzmusik/mm_start.php

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s