Festival Resonanzen Concerto Scirocco Wiener Konzerthaus


Festival Resonanzen

Concerto Scirocco

Mars
Wednesday 24 January 2024
Wiener Konzerthaus

קונצרטהואס וינה 24 לינואר 2024 19:30 אולם מוצרט פסטיבל רזוננס

יצירות מאת מלחיני הבארוק והרנסאס האיטלקי:
Biagio Marini (1594-1663)
Canzon VIII

Marco Uccellini (1603-1680)
Symphonia 34.
A gran Battaglia 2

Samuel Scheidt (1587-1654) Canzona Est-ce Mars

Anonymus
Division on Barafostus Dreame

Andrea Falconieri (1585-1656)
La Portia 5

William Brade (1560-1630)
Corale à Violino solo

William Byrd (1539/40-1623)
Sermone Blando 7

Biagio Marini
Canzon Decima à 6 da curiose e moderne inventioni

Giovanni Antonio Bertoli (1598-1645)
Sonata Settima Passacaglia

Samuel Scheidt
Canzon Bergamasca 10


Giovanni Picchi (1571-1643)
Canzon XI

Salomone Rossi (1570-1630)
La Moderna 12

Francesco Cavalli (1602-1676)
Sonata à 3 13

Vincenzo Galilei (um 1520-1591)
Gallarda Calliope 14

Antonio Ferro (um 1600-1662)
Sonata à 5 15

Luca Marenzio (1553-1599)
Dissi a l'amata mia 16 (Variationen: Pietro Modesti)

Salomone Rossi
Ruggiero 7

Giovani Paolo Cima (um 1570-1630)
Sonata à 4 18

Samuel Scheidt
Gallard Battaglia 19


Concerto Scirocco
Players:
Alfia Bakieva Violine
Pietro Modesti Zink
Susanna Defendi Posaune
Nathaniel Wood Posaune
Luca Bandini Violone
Giovanni Bellini Theorbe
Michele Vannelli Orgel, Cembalo
Giulia Genini Blockflöten, Dulzian & Leitung

קונצ'רטו סקירוקו:
אלפיה בקייבה  כינור
פייטרו מודסטי חליל
סוזנה דפנדי טרומבון
נתנאל ווד טרומבון
לוקה בנדיני  כינור
ג'ובאני בליני תאורבו
מישל ונלי  צ'מבלו ועוגב

ג'וליה גניני מנצחת, בסון רנסאנס וחלילים וכן ניהול אמנותי

רק איטלקים כנראה יכולים להיות כלכך מושקעים ברנסאנס האיטלקי. ולהחיות אותה ולעשות לשימורה. ג'ובאני פיצ'י (1572-1643) היה מלחין ונציאני, כנראה תלמידו של ג'ובאני קרוצ'ה, פעיל כנגן עוגב תחילה בפרארי ולאחר מכן בסן רוקו. הביוגרפיה שלו זרועה באנקדוטות החושפות אישיות מזעזעת בלשון המעטה . כבר בשנת 1610 שמו מופיע בתלונה בה הואשם בהוראת מוזיקה ללא רישיון. בשנת 1612 אנו מוצאים אותו מוכן להוקיע את חוסר השקיפות של התחרות על תפקיד נגן עוגב ב-Scuola Grande di San Rocco, בה השתתף ללא הצלחה, לאחר שעקף את ג'ובאני בטיסטה גרילו. המיתולוגיה מספרת כי פיצ'י זכה בערעור, ואילץ את המוסד החזק לחדש את התחרות בין שני המלחינים, אך הוא, בזלזול, לא הגיע והשאיר לנו אנקדוטה חביבה. 

לאחר מספר שנים, פיצ'י עדיין נקרא לסן מרקו כנגן עוגב והסערה עם ה-Scuola Grande הורגעה. פיצ'י, הידוע בעיקר בזכות מוזיקת המקלדת והריקודים שלו, מדגים באמצעות Canzoni da Sonar שלו לכל מיני כלי נגינה שהוא גם שולט לגמרי בשפת הקנזונה/סונטה לכלי קונצרטים ובס מתמשך, האופיינית לבית הספר הוונציאני. 

מעט ידוע עליו בהשוואה לבני דורו המפורסמים ונחשב מעט או רק בחלקו על ידי מבצעים מודרניים, פיצ'י הוא למעשה מלחין מבריק באמת.  
יצירותיו של פיצ'י פותחות אופקים חדשים על העושר, המגוון והיופי המפואר של הסגנון הוונציאני עבור כל כלים הנגינה על רקע הפרץ האדיר של הפקת כלי הנגינה, כינורות, ויולינות, צ'מבלו, עוגב, כלי נשיפה וכמובן אמנות יצירת הכינורות ולא רק משפחת סטרדיואריוס אלא כל איטליה ובעיקר בצפונה הכלכלי המפותח עסקה ויצירת כלי נגינה וכינור בראשם.  

השירים של פיצ'י הם קומנטאר חשוב מאוד של הסגנון הוונציאני של אותה תקופה ושל הכלים שהיו בשימוש.  בתמונה מצוינים כינורות, קורנטים, טרומבונים, בסון, ויולינון, חלילים וקונטרבס רנסאנסי העל תוצרת איטליה.

ההרכב סקירוקו מייצג במלואו את המאפיינים של המוזיקה האיטלקית של עידן הרנסאנס המוקדם. 

19 יצירות נפלאות ואחת יותר יפה מהשניה. רבים מהם מעולם לא הוקלטו לפני כן ועכשיו גם בתקליטור ר' צילום למעלה. 


כמה יפה לעשות מחווה למלחיני הרנסנס האיטלקי פורצי הדרך לגבריאלי, פרסקובלדי, קורלי, תומזו אלבינוני וכמובן הגדול שבמלחיני ונציה אנטוניו ויואלדי.
ואין חשש מהשוואה עם גבריאלי או דריו קסטלו, שבניגוד לפיצ'י, היום מאוד מנופחים על ידי אלה שמנגנים מוזיקה של המאה ה-17 על כלים מסוג זה.

אחרי שני אלבומים שיצאו לארקנה עם Voce Suaves, זהו האלבום הראשון בו מופיעה הקונצ'רטו סקירוקו לבדו. קונצ'רטו סקירוקו הוא אנסמבל שבסיסו בשוויץ ומאגד מוזיקאים מאיטליה, צרפת, אנגליה, אמריקה, רוסיה ומדינות נוספות. נפגשנו בעיקר במהלך לימודינו ב-Schola Cantorum Basiliensis , קונסרבטוריון היסטורי בבאזל המוקדש ללימודי מוזיקה עתיקה. 

הם חולקים תשוקה גדולה לצלילים המרהיבים של הרנסנס והבארוק המוקדם. הם מופיעים בפסטיבלים חשובים בהולנד, איטליה, שוויץ, גרמניה, פולין וצרפת ומקליטים שלושה אלבומים עבור Arcana. אחד המוקדש לג'ובאני קרוצ'ה, וסטפנו ברנרדי ועכשיו האוסף הזה שמגלה מחדש את דמותו יוצאת הדופן של ג'ובאני פיצ'י. 

הייתה זו נגנית בסון Giulia Genini (Blockflöten, Dulzian) לצד הכנרת Luca Bandini הנפלאה שהובילו את ההרכב הנפלא הזה להשג חסר תקדים ביופיו. לא מתלהם לא מנופח לא מדי show off, קורקטיות ומסירות לעניין ולמוזיקה.

המון יצירות נפלאות קצרות. רנסאנס במיטבו והאיטלקים חוגגים את הרנסאנס האיטלקי של צפון איטליה. ערי איטליה הצפונית, עריה של ונציה של מילאנו של טורינו של הערים העצמאיות באיטליה החופשית, המסחרית של הערים העצמאיות, וב, החילונית הם שעמדו במרכז הבמה של הקונצרטהואס הווינאי. זו המוזיקה החילונית שעושה את איטליה לפורצת דרך ואוונגרד של השג מוזיקה שהביא את הרנסנס האיטלקי להשגים כבירים. כאשר אין טקסט, והטקסט הוא דתי בעיקרו בתקופה זו, אז המוזיקה היא כמובן חילונית, וכאשר היא חילונית כלי הנשיפה וכלי מקלדת וכלי הקשת הם אלו שעושים את פריצת הדרך המוזיקאלית. פריצת דרך לעבר הישגים יוצאים מן הכלל. המוזיקה על 19 היצירות שהביאו ההרכב הנפלא, היא עשוייה מקטעים קצרים. הרבה יותר קונסוננטים, כרומטיקה, והמון סקוונצות. חיקויים קונטרפונקטים, קטעי וריאציות ומוזיקה בעלת אופי ריקודי.
מוזיקה שוטפת מלאת חן מלאת ברק ואפשר רק לברך כמו שהפסטיבל הזה עושה את האירוע המתמשך הזה. אפשר לקוות שיהיו עוד פסטיבלים בעולם אם בצרפת אם בשוויץ אם באיטליה אם באנגליה. ואולי גם במקומות חשוכי אל כמו ישראל שם המוזיקה של הבארוק היא נעה לא נעה בין הרכב ברוקדה לתזמורת הבארוק ירושלים והלוואי עלינו. וכמובן קודם כל נביא למקום ההוא רווי המלחמה הרמוניה אחרת ומנהיגים טובים יותר ועולם ערכי מעט שונה מהקקופוניה ששלטת בארץ הקודש, חשוכת החסד ורווית אלילים מקדשי מלחמה.

Concerto Scirocco

תגובה אחת על 'Festival Resonanzen Concerto Scirocco Wiener Konzerthaus'

  1. Hallo Iftach, diesmal möchte ich gleich antworten auf deinen Artikel über
    das Scirocco-Konzert:
    weil es zwei Überraschungen enthält: aus den Schlußsätzen entnehme ich, an
    wen du dich wendest:
    Musikbegeisterte in Israel, denen du diese Art Musik empfiehlst in einer
    Zeit des todbringenden Krieges.
    Das kann ich gut nachempfinden. Und die zweite Überraschung ist ein Horn
    oder eine Posaune aus
    Holz !!! Wo wird so etwas gebaut ??? Unsere Sarotti-Instant-
    Improvisationsgruppe wird am 7. Februar
    um 19,30 Uhr ein Impro-Stück aufführen nach dem Text einer kolumbianischen
    Komponistin
    Ana Maria Romano "What would happen if…". Mal hören, wie das wird.

כתיבת תגובה