הרקוויאם של ביבר ועוד רנאסנס בארוק בת"א: תזמורת הבארוק ירושלים

יום ג', 20.2.24 בשעה 20:00 אולם צוקר היכל התרבות תל אביב

מנצחים: מתיאס מאוטה, ודוד שמר תזמורת הבארוק ירושלים אנסמבל קפריס (מונטריאול)

אנסמבל ססיליה: לוטם טאוב, תום בן ישי, תמרה נבות, מאיה הלר, יעקב הלפרין, גיא פלץ, תם קרני ורועי ויץ

מנצח ומנהל מוזיקאלי של ההרכב גיא פלץ

תוכנית:

היינריך איגנץ ביבר (1644-1704) רקוויאם בפה מינור

יוהאן היינריך שמלצר סרנטה ארלקין צ'אקונה פעמונים קינה קלדרה קיריה יוהן היינריך שמלצר מחולות לרועה מבוא הרועה

אנטוניו לוטי (1667-1740) לשמונה קולות קרוציפיקסוס גאבוט גרמני גאבוט משטיריה גאבוט אנגלי גאבוט בווארי גאבוט גאלי

קלאודיו מונטוורדי (1567-1643) קטעים מתוך תפילת ערבית אדוני לעזרתי נאום אדוני שבחי ירושלים אדוני לעזרתי

נעם שוס (כינור מוביל), לוסי רינגט, דפם פנה רביד – כינורות

פמי פולי, יעל פטיש, תמי בורנשטיין – ויולות

מתיאס מאוטה – חלילית

אורית מסר יעקבי – צ'לו

אליאב לביא – תאורבו

רון ופריק – ויולונה

דוד שמר – עוגב וצ'מבלו

שון ספייסר חלילית וקורנט

עלמה מאיר ניר- קורנט טרבור דיקס, קס לאונר פינו – דוסקבאט

נגני אנסן סמבל קפריס אנסמבל קפריס, מונטריאול (קנדה)

אנסמבל קפריס הוקם על ידי נגן החליליות המלחין והמנצח הקנדי עטור השבחים מתיאס מאוטה בזכות גישתו החדשנית וההרפתקנית למוזיקת הבארוק וכן למוזיקה עכשווית.

האנסמבל מופיע בתכיפות בקנדה ומחוצה לה והוזמן לה להופיע בפסטיבלים חשובים כגון פסטיבל לופטהנה בלונדון, פסטיבל ברוז', אוטרכט, טיבל הבדל בהאלה ועוד. לאורך השנים, הקליט האנסמבל יותר מעשרים אלבומים בלייבל אנליטקה ואחרים, פרסם מעל למאה הקלטות וידאו. האנסמבל מביא רוח עוצמתית, מלאת דמיון ומקוריות. זהו ביקור השלישי של ההרכב בישראל במסגרת שיתוף הפעולה עם תזמורת הבארוק ירושלים שתצטרף להרכב בקנדה ביוני, 2024 לסדרת קונצרטים ביחד איתו. אנסמבל ססיליה בנוסף לערכה הקנדי הנפלא השתתף בקונצרט אנסמבל ססיליה. זהו הרכב חדש שנולד כחלק מפעילות "מקהלות מורן". הוא מונה 8 זמרים סולם מצטיינים מהשורה הראשונה בארץ. תזמורת הבארוק ירושלים היא אם כל הרכבי הבארוק בישראל לו ולמנצחה דוד שמר כמו לסדנה למוזיקה עתיקה במשכנות שאננים ירושלים, שלדאבון הלב כבר אינו פעיל זה שנים רבות, ישנם זכויות גדולות בהחיית המוזיקה העתיקה בישראל ובביסוסה.

התזמורת היא חלוצת מוזיקת הבארוק בישראל והיא למעשה היא היתה הראשונה בארץ שמנגניה מנגנים מוזיקת בארוק בכלי כלי נגינה תקופתיים ובדרכי ביצוע ובטכניקות בני תקופת הבארוק ותקופת הרנסאנס.

התזמורת נוסדה בשנת 1989 על- נגן הצ'מבלו דוד שמר שהוא גם מנהלה המוזיקלי עד היום. התזמורת מקיימת סדרות קונצרטים ברחבי הארץ, באולם ימקא בירושלים, באולם צוקר שבהיכל התרבות בתל בתל אביב, באולם סלע שברחובות ובאחרים שונים בערים כמו חיפה, באר שבע. היא משתתפת בפסטיבלים בישראל ובעולם ובה יש לציין ישנו יצוג נשי ראוי לשמו והכנרת נעם שוס היא הקאפלמייסטר של התזמורת.

הקונצרט התחיל ברקוויאם המונומנטלי של היינריך איגנץ ביבר עם ביצוע מדויק, סולנים מצטיינים וכלי נשיפה אפקטיביים במיוחד. יוהאן היינריך שמלצר הוא מלחין אינסטרומנטלי נפלא של תקופת הבארוק המוקדם. פרקי מוזיקה קצרים, עם רעיון מונוטמטי, מאוד וירטואוזי ומלא חיים של נעם שוס וחברי התזמורת כולה שצילצלו נפלא עם המוזיקה הקולחת של שמלצר. את החלק הראשון של הקונצרט סיימה התזמורת עם יצירתו של אנטוניו לוטי קרוציפיקסוס לשמונה קולות כאשר כל שמונת הסולנים מחולקים בשתי מקהלות אנטיפונאליות בתוך האולם עצמו לצד הקהל באולם. בחלק השני יצירתו של מונטיוורדי Vespers תפילת ערבית שבוצעה רק בחלקה לדאבון הלב כי היצירה הזו היא מהמכוננות של מוזיקת הראנסאס האיטלקי והשפעתה הייתה מרחיקת לכת. אני מכיר את היצירה בשלמותה ובהרכב מתוגבר והיא אכן ראייה ליותר נגנים ולביצוע מושלם שלה.

אבל התזמורת צלצלה נפלא ומנצחה האורח מקנדה מלא חיים, וניכר גם כי נגני התזמורת נהנים מאוד מנגינת היצירות ומהניצוח של מתיאס מאוטה שגם ניגן נפלא על חלילית סופרן, שעה שמנצח הבית ומייסדה של התזמורת, דוד שמר ניצח על יצירתיו של שמלצר בחלק הראשון של הקונצרט. אולם צוקר והקהל הנאמן של התזמורת חווה מוזיקת בארוק הראנסאס נפלאה וחבל שלא היה עוד כי המוזיקה הזו היא כלכך יוצאת דופן ורלבנטית מתמיד בדיוק בזמנים קשים ומטלטלים כמו בימי מלחמת עזה האסונות, 2023-2024.

כתיבת תגובה